Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2011

ΠΕΡΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΛΟΓΟΣ.

Χιονισμένο Αγγελόκαστρο 1978. Η φωτογραφία τραβηγμένη έξω απ’ το καφενείο του Ρουσογιάννη που βέβαια δεν υπήρχε τότε ούτε σαν κτήριο.

Πρέφα σε Καφενείο του Αγγελοκάστρου από δεξιοτέχνες τότε, αυτού του δύσκολου τραπουλοπαιχνιδιού.
( Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να τις δείτε μεγαλύτερες.)
Μια φωτογραφία λένε αξίζει όσο χίλιες λέξεις. Έτσι πίστευα κι εγώ. Όταν το είπα όμως κάποτε αυτό στον μεγαλύτερο θεωρητικό και γνώστη της φωτογραφίας σήμερα στην χώρα μας, τυπώνοντας ένα βιβλίο του με καλλιτεχνικές φωτογραφίες του, τον Πλάτωνα Ριβέλη μου είπε μην το ξαναπείς αυτό. Αν ήταν έτσι, τόσες φωτογραφίες που βλέπεις κάθε μέρα εσύ εδώ με τη δουλειά σου, θα πρέπει να ήσουνα όχι μόνο κινητή εγκυκλοπαίδεια αλλά η Google μου είπε χαριτολογώντας για να προσθέσει: Μια φωτογραφία αξίζει ακριβώς όσο και μια λέξη. Αρκεί, τόσο η μία όσο και η άλλη, να σέβονται και να υπηρετούν τη δική τους ιδιαιτερότητα.
Όμως η φωτογραφία επειδή παραφορέθηκε αλόγιστα στις μέρες μας συνέβησαν δύο κακά: και ξεφτίλισε τη σημασία τού λόγου και τον υποχρέωσε να την ακολουθήσει στον δρόμο τού εντυπωσιασμού , και υποβάθμισε, σχεδόν εξαφάνισε την δική της δύναμη να συγκλονίζει. Έτσι οδηγηθήκαμε να πρέπει η ματιά τού θεατή να τροφοδοτείται με όλο και πιο εντυπωσιακές, άρα και πιο επιφανειακές φωτογραφίες, και με κειμενολεζάντες συνθήματα ευτελή της εποχής μας.
Εγώ δεν είμαι γνώστης της φωτογραφίας για να προτείνω συμβουλή για έξοδο απ΄ αυτόν τον φαύλο κύκλο. Όμως τυπώνοντας εκατοντάδες φωτογραφίες κάθε μέρα, πάντοτε προσπαθώντας να βγουν όσο καλλίτερες μπορούν - γιατί όσο καλή κι αν είναι μια φωτογραφία, μπορεί η εκτύπωση επάνω στο χαρτί να γίνει έτσι που ακόμα και να μη βλέπετε - έχω καταλήξει πως η φωτογραφία δεν θέλει φτιασιδώματα πολλά. Ούτε πολλά φρου-φρού κι αρώματα. Αρκεί η δική της φτωχική λιτότητα. Τέλος η θεωρία περί φωτογραφίας, γιατί με περιμένουν και στο Καφενείο.
Γιατί τα είπα τώρα όλα αυτά. Σκέπτομαι, αν μαζέψω βέβαια παλιές φωτογραφίες από το χωριό, ένα καλαίσθητο άλμπουμ –βιβλίο να τις κάνω, να μην τις φάει η αφάνεια κι ο χρόνος. Εδώ έγκειται και η δική σας συμβολή και προσφορά. Δανείστε μου αν έχετε παλιές φωτογραφίες, αξίζει τούτη η προσπάθεια για τον τόπο μας.

Εφημερίδα το ΚΑΣΤΡΟ.
Κώστας Μπούτιβας.

Δεν υπάρχουν σχόλια :